Lanolia Städ & Service AB visselblåsarpolicy

Lanolia Städ & Service AB strävar efter att att ha en öppen och transparent arbetsplats, där missförhållanden inte ska förekomma. Vid missförhållanden inom vår organisation uppmanar vi dig därför att rapportera dessa genom vår visselblåsningskanal. Den möjliggör konfidentiell kommunikation med oss där du anonymt kan rapportera missförhållanden utan att riskera repressalier.

Vem kan visselblåsa?

Du kan visselblåsa om du är arbetstagare, volontär, praktikant, verksam aktieägare eller person som annars står till förfogande för arbete under vår kontroll. Entreprenörer, underentreprenörer och leverantörer till oss som fått reda på missförhållanden kan också rapportera. 

Även om du har slutat på Lanolia Städ & Service AB eller ännu inte börjat kan du rapportera om ett missförhållande.

Vad kan jag visselblåsa om?

Visselblåsning syftar endast till att rapportera faktiska eller misstänkta missförhållanden inom Lanolia Städ & Service AB som har ett allmänintresse av att de kommer fram. Det krävs inte bevis för att rapportera om misstänkta missförhållanden, men det måste göras i god tro. Vi undanber dig också att rapportera problem som handlar om missnöjen inom arbetsplatsen eller dylikt, och refererar dig istället till gällande rutiner för sådana frågor.

Exempel på missförhållanden av allmänt intresse som bör rapporteras.

  • Medvetet felaktig bokföring, intern bokföringskontroll eller annan ekonomisk brottslighet.
  • Förekommande av stöld, korruption, skadegörelse, bedrägeri, förskingring eller dataintrång. 
  • Allvarliga miljöbrott eller stora brister i säkerheten på arbetsplatsen.
  • Om någon utsätts för allvarliga former av diskriminering eller trakasserier. 
  • Andra allvarliga missförhållanden som rör enskildas liv eller hälsa. 
  • Andra allvarliga missförhållanden som rör företagets vitala intressen

Hur rapporterar jag?

Vi använder oss utav extern part för visselblåsning. Alla ärenden hanteras initialt av Advokatfirman Lindahl för att garantera oberoende hantering av ärenden varpå interna kontaktpersoner hos oss sedan kan komma att ta över ärendet. 

Vid skriftlig visselblåsning digitalt görs detta via Visslans visselblåsarkanal som säkerställer din anonymitet och hög säkerhet och som du når genom följande länk: 

Önskar man visselblåsa via samtal går det bra att kontakta följande:

  • Namn: Mikael Mellberg
  • Position: Advokat/Partner
  • E-post: mikael.mellberg@lindahl.se
  • Telefonnummer: +46 723 881 021
  • Namn: Ellinor Söderberg
  • Position: Associate
  • E-post: ellinor.soderberg@lindahl.se
  • Telefonnummer: +46 768 543 224

När du rapporterar, beskriv vad som hänt så ingående som möjligt så man kan säkerställa att rätt åtgärder vidtas. Bifoga gärna skriftliga dokument, bilder eller ljudfiler.

  • Inkludera inte känsliga personuppgifter, till exempel etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, sexuell läggning
  • Du kan vara anonym under hela processen utan att det påverkar ditt rättsliga skydd.

Vid visselblåsning finns ett skydd mot negativa konsekvenser efter rapport av ett missförhållande. Det innebär att hot om repressalier och försök till repressalier inte är tillåtna. Exempel på sådana är om du skulle bli uppsagd, få ändrade arbetsuppgifter, bli hotad, diskriminerad eller svartlistad inom din bransch på grund av att du visselblåst. Skyddet gäller även vid offentliggörande av information.

Vad händer när man visselblåst?

Om du skickat in en rapport via visselblåsningskanalen visas en 16-siffrig kod, som du framöver kommer kunna logga in med. 

I ditt ärende kommer du att få svar inom sju dagar där ärendehanterare kan ha ställt följdfrågor genom den krypterade chattfunktionen. De kan även komma att ställa följdfrågor efter dessa sju dagar. Spara därför din 16-siffriga kod på ett säkert sätt, så att du kan säkerställa framtida åtkomst till ditt ärende. Du kommer få återkoppling inom tre månader med vilken uppföljning som planerats eller skett på grund av rapporteringen.

Frågor?

Har du ytterligare frågor angående hur vi hanterar visselblåsar­ärenden är du alltid välkommen att kontakta oss.

Läs Lanolia Städ & Service AB fullständiga visselblåsarpolicy här: